Rok temu otrzymałem z urzędu pracy refundację na utworzenie stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej. Zastanawiam się jednak nad likwidacją mojej firmy. Czy w takim przypadku będę musiał zwrócić tę refundację?
Podstawą refundacji jest umowa zawarta przez starostę z podmiotem ubiegającym się refundację wyposażenia bądź doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego z urzędu pracy. W umowie tej podmiot zobowiązuje się do zatrudnienia na wyposażonym lub doposażonym stanowisku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy skierowanego bezrobotnego przez okres co najmniej 24 miesięcy. Ponadto zobowiązuje się utrzymać utworzone w związku z przyznaną refundacją stanowisko pracy przez okres co najmniej 24 miesięcy. W przypadku niedotrzymania tych warunków podmiot musi zwrócić otrzymane środki wraz z odsetkami w wysokości proporcjonalnej do okresu niezatrudniania na utworzonych stanowiskach pracy skierowanych bezrobotnych. Tak wynika z art. § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego… (Dz. U. z 2012 r. poz. 457 ze zm.).
Oznacza to, że likwidacja firmy powoduje, iż umowa o refundację zostaje rozwiązana z powodu niespełnienia przez podmiot warunków w niej zapisanych. Co za tym idzie, podmiot, który otrzymał środki musi zwrócić część refundacji, proporcjonalnie do brakującego okresu do upływu wymaganych 24 miesięcy. Czytelnik może zwrócić się do starosty z prośbą o rozłożenie spłaty zaległości na raty.
Ubiegając się o przyznanie refundacji podmiot przedstawia proponowaną formę zabezpieczenia spłaty refundacji w przypadku niedotrzymania warunków umowy.
|