Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Prawo UE  »   Paszport do eksportu na nowych zasadach
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Paszport do eksportu na nowych zasadach

Gazeta Podatkowa nr 51 (988) z dnia 27.06.2013
Jolanta Białkowska

Przedsiębiorców, którzy planują pozyskać unijne środki na realizację projektów proeksportowych, czekają kolejne ułatwienia. Rozszerzono bowiem katalog działań kwalifikujących się do objęcia wsparciem oraz zwiększono kwotę na wdrożenie planu rozwoju eksportu do 400 tys. zł.


Cele do osiągnięcia

U schyłku programowania 2007-2013 zasady wsparcia na projekty proeksportowe z działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka zmieniły się na korzyść wnioskodawców. Niegdyś aplikowanie o środki z tego działania było zdecydowanie bardziej skomplikowane niż to jest obecnie. Trzeba było bowiem przygotować dwa wnioski o dofinansowanie. Jeden dotyczył przygotowania planu rozwoju eksportu, a kolejny jego wdrożenia. Teraz przedsiębiorcy z sektora MŚP (mikro-, mali, średni) mogą aplikować o wsparcie na przygotowanie planu rozwoju eksportu i jego wdrożenie w jednym wniosku o dofinansowanie. To znaczne ułatwienie dla projektodawców, które obowiązywało już w konkursach przeprowadzonych w 2012 r. W najbliższym konkursie na projekty proeksportowe szykują się kolejne zmiany na korzyść przedsiębiorców. Mają one zagwarantować osiągnięcie celów działania 6.1 PO IG. Chodzi o wzmocnienie pozycji polskiej gospodarki poprzez promocję Polski jako atrakcyjnego partnera gospodarczego i miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych, jak również zwiększenie wielkości polskiego eksportu oraz liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową.

Najistotniejsza zmiana dotyczy sposobu liczenia udziału eksportu. Obecnie o wsparcie może ubiegać się przedsiębiorca, który w okresie trzech ostatnich lat obrotowych poprzedzających rok złożenia wniosku o dofinansowanie - posiadał udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie większy niż 30% (z zastrzeżeniem, że w żadnym z tych 3 lat obrotowych udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył 60%).


Rozszerzony katalog

Dla przedsiębiorców ubiegających się o dofinansowanie projektów w ramach działania 6.1 PO IG rozszerzono katalog działań kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Do nowych działań należy udział w międzynarodowych imprezach targowo-wystawienniczych odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w charakterze wystawcy. To także organizacja misji potencjalnych partnerów w siedzibie przedsiębiorcy.

Do programu pomocowego, obok nowych działań kwalifikujących się do wsparcia, wprowadzono też nowe kategorie wydatków kwalifikowalnych. Przykładowo, dla działania związanego z udziałem w międzynarodowych targach odbywających się w Polce kwalifikowalne są koszty:

  • wynajęcia i zabudowy powierzchni wystawienniczej,
     
  • zakupu usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
     
  • zakupu usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem i kosztami spedycji,
     
  • podróży służbowych trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej,
     
  • wpisu do katalogu targowego, opłaty rejestracyjnej oraz reklamy w mediach targowych,
     
  • zakupu usług w zakresie organizacji i spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
     
  • zakupu usług doradczych w zakresie promocji podczas targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych.

Potencjalnych wnioskodawców najbardziej zainteresuje z pewnością wyższy poziom dofinansowania (intensywność wsparcia) na wdrożenie planu rozwoju eksportu. Nie jest to 50% wydatków kwalifikowalnych, tylko 75%. Tym samym wnioskodawca wnosi do projektu zdecydowanie mniejszy wkład własny. Do tego zwiększyła się maksymalna kwota wsparcia do 400 tys. zł dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt.


Konkurs na projekty

Nabór wniosków o dofinansowanie projektów w zakresie działania 6.1 PO IG ma być ogłoszony przez PARP jeszcze w tym miesiącu. Będzie to pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie w 2013 r., do którego zastosowanie znajdą nowe regulacje określone w znowelizowanym programie pomocowym, czyli rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach PO IG, 2007-2013 (Dz. U. z 2012 r. poz. 438 ze zm.).

Tak jak to było do tej pory, przedsiębiorcy zainteresowani wsparciem wnioski o dofinansowanie będą mogli składać poprzez zarejestrowanie ich w tzw. generatorze wniosków aplikacyjnych zgodnie z regulaminem konkursu udostępnionym przez instytucję wdrażającą działanie 6.1 PO IG (PARP).

Wsparcie na wdrożenie planu rozwoju eksportu

Tak było

Tak będzie
w najbliższym
konkursie

Maksymalna kwota wsparcia

200 tys. zł

400 tys. zł

Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowalnych

50%

75%

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Prawo UE - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.