Beneficjent na koniec roku budżetowego (2012 r.) zwrócił dotację celową do instytucji będącej stroną umowy o dofinansowanie projektu. Wpłynęła ona z powrotem w lutym 2013 r. Problem w tym, że wniosek o płatność został złożony po terminie i w związku z tym beneficjentowi naliczono odsetki. Czy powinny być one liczone z pominięciem okresu, w którym środki dotacji celowej nie były na rachunku beneficjenta?
Dofinansowanie na realizację projektu z Programu Kapitał Ludzki wypłacane jest w dwóch formach, co oznacza, że musi być wydatkowane i rozliczane w trybie przewidzianym dla każdej wypłaty. I tak środki, które beneficjent otrzymał w formie płatności z budżetu środków europejskich w części odpowiadającej finansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie podlegają zwrotowi z końcem roku budżetowego i rozliczane są zgodnie z terminami wynikającymi z zawartej umowy o dofinansowanie projektu. Inaczej jest ze współfinansowaniem otrzymanym w postaci dotacji celowej w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu. Podlega ono rozliczeniu zgodnie z art. 168 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.). Tym samym środki dotacji celowej, które nie zostały wykorzystane w danym roku budżetowym, podlegają zwrotowi z końcem roku budżetowego na rachunek wskazany przez właściwą instytucję.
Przepisy ustawy o finansach publicznych ściśle określają kiedy beneficjent może otrzymać kolejną transzę dofinansowania. Może ją otrzymać pod warunkiem, że we wniosku o płatność rozliczy co najmniej 70% łącznej kwoty dotychczas otrzymanych środków. Oznacza to, że we wniosku jest zobowiązany wykazać wydatki kwalifikowalne sfinansowane z dofinansowania w podanej wysokości. Jeśli beneficjent nie złoży wniosku o płatność na powyższą kwotę bądź w terminie określonym w harmonogramie płatności, od środków pozostałych do rozliczenia przekazanych w ramach zaliczki naliczane są odsetki jak dla zaległości podatkowych. Liczone są one od dnia przekazania środków do dnia złożenia wniosku o płatność rozliczającego dany wydatek. Mowa o tym w art. 189 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Przepisy ustawy nie precyzują jednak, jak należy liczyć odsetki w odniesieniu do środków dotacji celowej, w przypadku gdy zostały zwrócone jako środki niewykorzystane do końca roku budżetowego. W związku z tym stanowisko w tej sprawie zajęła Instytucja Zarządzająca PO KL uznając, że odsetki powinny być liczone z pominięciem okresu, w którym środki dotacji celowej nie były na rachunku beneficjenta, ponieważ nie mógł ich w tym czasie wydatkować.
Przykład Instytucja, z którą beneficjent podpisał umowę, przekazała zaliczkę na realizację projektu PO KL w dniu 28 listopada 2012 r. Na koniec roku budżetowego, tj. 31 grudnia 2012 r., beneficjent zwrócił niewykorzystaną dotację celową na realizację projektu PO KL. Wpłynęła ona z powrotem 4 lutego 2013 r. Potem beneficjent złożył wniosek o płatność za okres od 11 grudnia 2012 r. do 28 lutego 2013 r. Został on złożony po terminie wynikającym z harmonogramu płatności, tj. 29 marca 2013 r. Odsetki w tym przypadku powinny być liczone od dnia 28 listopada 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. oraz od dnia 4 lutego do 29 marca 2013 r. Nie uwzględnia się więc okresu, w którym środki dotacji celowej nie były na rachunku beneficjenta, gdyż nie mógł ich wydatkować. Gdyby środki dotacji celowej były zwrócone np. 24 stycznia 2013 r., wówczas odsetki powinny być naliczone od dnia 28 listopada 2012 r. do 24 stycznia 2013 r. oraz od 4 lutego do 29 marca 2013 r. |
|